Μαρία Μπριάνα

Τίτλος Διατριβής:

Πολιτιστική και Οικονομική Διπλωματία ως Μορφές Ήπιας Δύναμης

 

Περίληψη

Μέχρι σήμερα το ελληνικό πολιτικό σύστημα συντηρούσε περίτεχνα μια κουλτούρα βραχυχρόνιας ορθολογικότητας δίνοντας για δεκαετίες έμφαση στην κατανάλωση. Στην παρούσα εργασία πραγματοποιείται μία προσπάθεια χαρτογράφησης της ορατής και της αόρατης κρίσης της Ελλάδος, αντλώντας από έννοιες και μηχανισμούς των διεθνών σχέσεων, της πολιτικής επιστήμης, της επικοινωνίας και του πολιτισμού και, εν συνεχεία, παρουσίασης των νέων εκείνων παραδοχών κοινωνικής συμπεριφοράς οι οποίες θα οδηγήσουν τη χώρα στην έξοδο από την κρίση με την εγκαθίδρυση μίας νέας ηθικής τάξης σε ένα μετατραυματικό μέλλον.

Σε αυτό το μέλλον η Ελλάδα καλείται να χαράξει εκ νέου το εθνικό της σήμα στο διεθνές σύστημα

στηριζόμενη στην παράδοση με ταυτόχρονη αίσθηση της επιλεκτικότητας. Η επανατοποθέτηση της Ελλάδας στο διεθνές σύστημα είναι μία συνολική διεργασία η όποια ξεκινά από το άτομο, μεταφέρεται σε επίπεδο συνόλου και διαρκώς αλληλοσυμπληρώνεται μέσω του εντοπισμού ομοιοτήτων και διαφορετικοτήτων μεταξύ των μελών του. Σκοπός της έρευνας είναι η σύνδεση ατομικών πρακτικών με τον πλούτο του εθνικού σήματος. Σε αυτό το πλαίσιο η αμοιβαιότητα, που στην πορεία λειτουργεί και ως δίχτυ προστασίας από την εισβολή και εγκαθίδρυση άλλων στρατηγικών εμφορούμενων από το πνεύμα της εκμετάλλευσης και της προδοσίας, είναι παράγωγο συνεργατικών πρακτικών και μόνο.

 

Καινοτομία

Με τον όρο «εθνικό σήμα» αποδίδεται ο αγγλικός όρος “nationbrand” σε μία προσπάθεια εξελληνισμού και καθιέρωσης αυτού στην ελληνική βιβλιογραφία. Η Ελλάδα δικαίως και διακαώς επιθυμεί τον εκσυγχρονισμό ή, πιο σωστά, την ακτινοβολία του εθνικού της σήματος. Οι μέχρι σήμερα έρευνες για την εικόνα της Ελλάδος στο εξωτερικό επικεντρώνονταν στην ποσοτική ανάλυση των δεδομένων όπως η συχνότητα αναφοράς της χώρας μας σε διεθνή Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Αντιθέτως, η πρωτοτυπία της παρούσας μελέτης έγκειται στο γεγονός ότι επικεντρώνεται στην ποιοτική ανάλυση της εικόνας της Ελλάδος, η οποία δεν ταυτίζεται απαραίτητα με την προφανή ποσοτική διάσταση, τη στιγμή που σαφώς και κάθε αναφορά στην Ελλάδα δεν γίνεται με θετική διάθεση και άρα θετικό αποτέλεσμα. Η παρούσα εργασία προσπαθεί να καλύψει ένα πολυσύνθετο και ευρύ ζήτημα, όπως αυτό της εικόνας του κράτους και συνεπώς της φήμης του και παράλληλα να εμβαθύνει στην ανάλυση του ερευνητικού ερωτήματος περί σύνδεσης μεταξύ υπεύθυνων ατομικών στάσεων/πρακτικών και συλλογικών δράσεων όσον αφορά στη διαμόρφωση και επικοινωνία του εθνικού σήματος ενός κράτους.

Ενώ σε πολύ μεγάλο βαθμό η διαδικασία εθνικής σηματοποίησης σήμερα είναι αρκετά διαφοροποιημένη από την παραδοσιακή διπλωματία και την κλασική «υψηλή» πολιτική, έρχεται να αγκαλιάσει όλα εκείνα τα νέα μέσα που μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα κράτος για να ενδυναμώσει και να εδραιώσει τη διεθνή του παρουσία και υπόσταση. Ταυτόχρονα, το επίπεδο ανάλυσης μεταφέρεται στο άτομο, εστιάζοντας σε μεμονωμένες στάσεις και πράξεις, το άθροισμα των οποίων δύναται τόσο να τοποθετήσει όσο και να διαφοροποιήσει ένα κράτος στο επίπεδο της οικονομίας και του πολιτισμού. Το αισιόδοξο μήνυμα που κομίζει η παρούσα έρευνα είναι μία έκδηλη συναίνεση της πλειοψηφίας του δείγματος υπέρ της ευθύνης του ατόμου να προχωρά υπό καθεστώς αλληλεξάρτησης,  παράγοντας έτσι προστιθέμενη αξία.

 

Κοινωνικά οφέλη

Τα ευρήματα της παρούσας μελέτης μπορούν να φανούν χρήσιμα τόσο σε επίπεδο κοινωνίας όσο και σε επίπεδο δημόσιας διοίκησης της χώρας μας και είναι πιθανό να αποτελέσουν τη βάση συγκριτικών μελετών με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Σε αντίθεση με μία επιχειρηματολογία που θέλει το εθνικό σήμα να διαμορφώνεται εκ των άνω, ξεκαθαρίζεται ότι το εθνικό σήμα της Ελλάδος δεν μπορεί να συνδέεται με διαφημιστικές καμπάνιες και υποσχέσεις -που εν τέλει δεν τηρούνται. Υποστηρίζεται ότι η διαδικασία εθνικής σηματοποίησης αφορά σε μία συνολική, διαρκή και συντονισμένη προσπάθεια ανταπόκρισης του καθενός ξεχωριστά σε καθημερινές αναμετρήσεις πολλαπλών επιπέδων και υψηλών απαιτήσεων. Από τη μία μεριά, ο κάθε πολίτης θα μπορέσει να κατανοήσει τις επιπτώσεις των δικών του πεπραγμένων στο σύνολο της κοινωνίας και, μακριά από ιστορικές αναδρομές και κριτική σε πολιτικές του παρελθόντος, να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Από την άλλη πλευρά, ο επιχειρηματικός κόσμος με την μελέτη και αξιοποίηση των ερευνητικών πορισμάτων να προσεγγίσει την αγορά με έντιμο τρόπο και μακροπρόθεσμη οπτική, προσφέροντας «ολοκληρωμένα προϊόντα» εξαιρετικών πηγών και προσδοκιών που δημιουργούν «ολοκληρωμένες εμπειρίες», αυξάνουν τη δέσμευση και εμπεδώνουν την εμπιστοσύνη από και προς την Ελλάδα. Επιπρόσθετα, οι κρατικοί φορείς και το σύνολο της δημόσιας διοίκησης μπορούν να εντάξουν τα ευρήματα της έρευνας στη χάραξη πολιτικών διαχείρισης της σημερινής «κρίσιμης» κατάστασης επενδύοντας στο μέλλον.

 

Τριμελής Συμβουλευτική Επιτροπή

Ομ. Καθ. Ποταμιάνος Δημήτρης (Επιβλέπων)

Καθ. Λέανδρος Νικόλαος

Καθ. Γιαλλουρίδης Χριστόδουλος

           

Ανακοινώσεις

"Δημόσια Διπλωματία και Εθνικό Σήμα", 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Στρατηγικής Προβολής και Ταυτότητας Τόπου, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, 2012.

"Economic and Cultural Diplomacy at the grassroots level "Hellenic Observatory’s 6thPhD Symposium on Contemporary Greece and Cyprus, London School of Economics, 2013.

Calendar

September 2017
Mo Tu We Th Fr Sa Su
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Πρόσφατα νέα

Ανακοίνωση Την 1η Οκτωβρίου 2015 και ώρα 13.00, στην αίθουσα Συγκλήτου,...

Read more

Καιρός

Partly Cloudy

12°C

Athens

Partly Cloudy

Humidity: 58%

Wind: 4.83 km/h

  • 4 Dec 2015

    Clear 17°C 9°C

  • 5 Dec 2015

    Sunny 17°C 9°C